Klimatyzowany pokój w jednym z wielkich,
warszawskich biurowców. Rekrutacja na stanowisko Asystenta w biurze
międzynarodowej korporacji. Pan „Y” – wygląd z żurnala, a do tego zadbany oraz pewny siebie, jakby
prowadził indywidualną kampanię marketingową. Pani ”X” – profesjonalna i
elokwentna, szuka osoby, która odpowie kreatywnie na wszelkie pytania oraz
spełni min. 80% wytycznych ze strony klienta.
Rekrutacja
XXI wieku to „teatr dwóch aktorów” – kandydata i osoby rekrutującej. Ten
spektakl interakcji międzyludzkiej w kontekście wymagań pracodawcy oraz
kwalifikacji pracownika potrzebuje wspólnej płaszczyzny. Nowej płaszczyzny.
Kim jest „Y”?
Nasz kandydat wyrósł
w erze dobrobytu i rozwoju potęgi Internetu. Świadomy mocnych i słabych cech. Ceni
sobie równowagę między życiem prywatnym a zawodowym. Na co dzień, swobodnie
porusza się w Internecie i stałe udziela się w Social Mediach. Uwielbia sukcesy
i wciąż szuka ścieżek rozwoju.
Rekruterzy poszukują
sposobów komunikacji z dynamicznymi i wymagającymi jednostkami pokolenia „Y”. Jak
dotrzeć do „Ygreka”?
Potrzeby i rozwiązania
Ogłoszenie – sprecyzuj wymagania. „Ygreki” zwracają szczególną uwagę na to, czy są w stanie
spełnić oczekiwania pracodawcy. Odpowiadając na ofertę pracy, czytają,
porównują, poszukują rozwiązań. Warto dać im konkretne, wypunktowane
informacje, jaki powinien być ten idealny pracownik. Przejrzysta forma będzie
bardziej efektywna.
Cyfryzacja - wykorzystaj nowoczesne technologie. Nowoczesna platforma rekrutacyjna to ułatwienie zarówno
dla rekrutera, jak i dla kandydatów. „Y” ma dostęp do prostego formularza, a
„X” – uporządkowane dane o aplikujących. Przydatne mogą okazać się aplikacje na
smartfona – dla młodych czystą przyjemnością jest odkrywanie nowych funkcji.
Społeczność – pokaż się w Social Mediach. Kandydaci XXI wieku poruszają się na co dzień po
portalach społecznościowych. Podglądają profil pracodawcy oraz wymieniają o nim
opinie. Nie umknie im żadna informacja. Koniecznością staje się kreowanie
pozytywnego wizerunku marki (Employer Branding) w Internecie – na Facebooku,
Goldenline, czy portalach i forach branżowych. Nawiąż kontakt poprzez prywatną
wiadomość na LinkedIn lub pozwól wyrażać opinie na fanpage’u.
Rywalizacja – technika „koszyka”. Multizadaniowcy chcą ciągle działać. W procesie
rekrutacji zorganizuj kreatywne Assessment Centre i daj się wykazać kandydatom
– indywidualnie i pracy zespołowej. Zachwyci ich także technika „koszyka”,
dzięki której pokażą, jak organizują pracę, planują i podejmują kolejne
wyzwania.
Informacja - jasne warunki współpracy. Rekruter musi wiedzieć co najmniej kilka rzeczy - co (obowiązki),
gdzie (firma), z kim (przełożeni) oraz za ile (wynagrodzenie). Podaj te dane na
początku rekrutacji, co wzbudzi zaufanie kandydata, a także pokaże
profesjonalizm.
Rozwój – daj zielone światło. Daj obietnicę szkoleń zawodowych, gdzie młody „Ygrek”
będzie mógł chłonąć wiedzę. On nie lubi stać w miejscu. Chętnie pochwali się
wartościowym szkoleniem w swoim CV.
Sukcesy – pokaż ścieżki rozwoju. Kolejne stopnie na drabinie kariery międzynarodowej
firmy to marzenie większości kandydatów. To pokolenie lubi wygrywać i
rywalizować, dlatego chętnie zatrudnią się tam, gdzie za ciężką pracę zobaczą
perspektywę lepszej przyszłości. Uzyskaj te informacje od klienta.
Partnerstwo – „feedback” i przepływ danych. Młode pokolenie buduje zaufanie na podstawie dobrego
przepływu informacji i rzeczowej rozmowy. W procesie rekrutacji, warto udzielać
informacji zwrotnej oraz przekazywać wiadomość o istotnych zmianach.
Satysfakcjonujący finał
Pan „Y” i Pani „X” mogą
efektywnie współpracować, kiedy poznają swoje schematy działania. Gdy „X” jasno
określi wymagania i da płaszczyznę do działania, to „Y” chętnie podejmie
wyzwanie i poczeka na informację zwrotną. Zadowolenie klienta to już tylko
formalność.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz