W kwietniu 2013 r. przeprowadziłam badanie pt. „Spostrzegany styl przywództwa a poziom
zaangażowania w działalność organizacji pozarządowej” na kilkudziesięciu
pracownikach sektora NGO. Oto wnioski.
Wyjdźmy od faktu
Działania
menedżerskie mają wpływ na zaangażowanie organizacyjne (A. Jachnis, 2008). Zachowania przywódcze (tzn. styl
przywództwa) kadry kierowniczej są czynnikami wpływającymi na poziom
zaangażowania (M. Juchnowicz, 2012; za: Croston, 2009). Sposób zarządzania może
być jedną z przeszkód utrudniających pełnienie ról pracowniczych, a
jednocześnie czynnikiem obniżającym zaangażowanie. Należy zaznaczyć, że w badaniu
organizacji pozarządowych w Polsce, prowadzonym przez Stowarzyszenie Klon/Jawor
(2010), potwierdzono dominację stosowania demokratycznego stylu przywództwa. Osoby zarządzane demokratycznym stylem
przywództwa charakteryzuje wysoki poziom motywacji i kompetencji (M.
Grzywiński, 2012). Z kolei motywacja pracowników przekłada się na wysoki poziom
zaangażowania.
Emocje w pracy
Na podstawie analizy wyników wysunęłam wniosek, że osoby zarządzane demokratycznym stylem
przywództwa odczuwają więcej pozytywnych emocji w stosunku do pracy, jaką
wykonują. W odczuciach badanych przeważają takie emocje jak poczucie
satysfakcji, duma z działalności organizacji i zadowolenie z miejsca pracy.
Wnioski te można potwierdzić na podstawie literatury przedmiotu. B. Bukowska i
K. Gajda (2009) twierdzą, że wysoce zaangażowani pracownicy lubią wykonywać
swoją pracę oraz czerpią z niej satysfakcję. Natomiast wyniki badań
prowadzonych przez Harter i in. (2002), wskazują na silną korelację
zaangażowania i satysfakcji z pracy (Chirkowska-Smolak, 2008). Z kolei H. Guryn
(2006; za: Płazińska, 2006) wskazuje, że osoby bardziej zaangażowane odczuwają
większą przyjemność z wykonywanej pracy.
Zachowanie pracowników
Wysoki poziom zaangażowania osób zarządzanych stylem
demokratycznym bezpośrednio przejawia się w zachowaniu. Osoby te:
- chętniej podejmują się dodatkowych zadań (pod
warunkiem, że jest to niezbędne dla osiągnięcia celów) lub pracują w godzinach
ponad określony wymiar czasu,
- chętniej dzielą się wiedzą z innymi osobami w
organizacji,
- deklarują, że nie wykonują więcej zadań, niż zostało im
polecone.
W związku z tym można wysunąć wniosek, że osoby z
wskazanej grupy są skłonne podejmować się dodatkowych zadań, jednak tylko w
sytuacji, gdy zachodzi taka konieczność, a wykonana praca może przyczynić się
do osiągnięcia celów organizacji. Wskazane wnioski można potwierdzić za pomocą
doniesień teoretycznych. Według B. Bukowskiej i K. Gajdy (2009), pracownicy wysoce zaangażowani wykazują
gotowość do wykonywania większej pracy niż się od nich oczekuje. Jak podaje
A. Jachnis (2008), osoby wykazujące mniejsze zaangażowanie są mniej chętne do
pomocy niż osoby wysoce zaangażowane.
Tok myślenia
Osoby zarządzane
demokratycznym stylem przywództwa są bardziej świadome powiązania wykonywanej
przez nich pracy z wymiernymi wynikami organizacji. Osoby te:
- wiedzą, że działalność w organizacji pozytywnie wpływa
na ich rozwój osobisty,
- pragną dobra swojej organizacji,
- dostrzegają błędy w prowadzeniu organizacji, które
powinno się skorygować.
Jak podaje M. Grzywiński (2012), osoby zarządzane
autokratycznym stylem przywództwa znają jedynie swój zakres obowiązków, jednak
nie są świadomi ogólnego celu pracy całego zespołu. W związku z tym nie wiedzą,
jakie są główne cele organizacji. Grupa osób zarządzanych autokratycznym stylem przywództwa ma dużo
mniejszą świadomość celu zadań wykonywanych w ramach organizacji niż grupa osób
zarządzanych demokratycznym stylem
przywództwa. Jak podaje M. Wójcik (2009), pracownicy, którzy są bardzo
zaangażowani i odczuwają wsparcie organizacji, prawdopodobnie będą skupieni na
realizacji założonych wyników i celów. Badania prowadzone przez Harter i in.
(2002) potwierdzają silną korelację zaangażowania z koncentracją na realizacji
celów organizacyjnych. Jak twierdzą B. Kuc i J.M. Moczydłowska (2009, za:
Webber, 1984), pracownicy wykazują
skłonność do pracy wymagającej dużego wysiłku. Warunkiem tego jest jasne
określenie przez przełożonych zadań koniecznych do osiągnięcia sukcesu.
Zaangażowanie pracowników to niezbędny element w każdej
pracy. Pozytywnym wnioskiem jest fakt, że tą postawę można budować. Potrzeba
tylko rozsądnych zachowań menedżerskich.
Literatura:
Bukowska B., Gajda K. (2009), Pigułka z lojalności, „Personel i Zarządzanie”, nr 2, s. 64-67
Chirkowska-Smolak T. (2008), Kompetencje menedżera budującego zaangażowanie pracowników [w:] red. Witkowski S.A., Listwan T., „Kompetencje a sukces zarządzania organizacją”, Difin, Warszawa, s. 219-227
Grzywiński M. (2012), Elastyczny szef, „Personel i Zarządzanie”, nr 11, s. 78-83
Jachnis A. (2008), Psychologia organizacji: kluczowe zagadnienia, Difin, Warszawa
Juchnowicz M. (2012), Zarządzanie przez zaangażowanie: koncepcje, kontrowersje, aplikacje, PWE, Warszawa
Kuc B., Moczydłowska J. M. (2009), Zachowania organizacyjne. Podręcznik akademicki, Difin, Warszawa
Wójcik M. (2009), Zaangażowany poszukiwany, „Personel i Zarządzanie”, nr 1, s. 36
Bukowska B., Gajda K. (2009), Pigułka z lojalności, „Personel i Zarządzanie”, nr 2, s. 64-67
Chirkowska-Smolak T. (2008), Kompetencje menedżera budującego zaangażowanie pracowników [w:] red. Witkowski S.A., Listwan T., „Kompetencje a sukces zarządzania organizacją”, Difin, Warszawa, s. 219-227
Grzywiński M. (2012), Elastyczny szef, „Personel i Zarządzanie”, nr 11, s. 78-83
Jachnis A. (2008), Psychologia organizacji: kluczowe zagadnienia, Difin, Warszawa
Juchnowicz M. (2012), Zarządzanie przez zaangażowanie: koncepcje, kontrowersje, aplikacje, PWE, Warszawa
Kuc B., Moczydłowska J. M. (2009), Zachowania organizacyjne. Podręcznik akademicki, Difin, Warszawa
Wójcik M. (2009), Zaangażowany poszukiwany, „Personel i Zarządzanie”, nr 1, s. 36
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz